poniedziałek, 29 sierpnia 2011

Dla kogo to wszystko? Czyli krótko o kibicach

Dlaczego ludzie tak lubią wydarzenia sportowe? Czemu sport pełni tak ważną funkcję społeczną? Jak się okazuje – nie chodzi tylko o emocje. A o co jeszcze?


O motywach uczestnictwa kibiców w zawodach sportowych pisał Matthew D. Shank. Według niego ludzie interesują się sportem i biorą udział w widowiskach sportowych, bo:
– mogą zwiększyć własną wartość – co jest możliwe, gdy kibic identyfikuje się z drużyną, a drużyna odnosi zwycięstwa,
– mogą oderwać się od codziennego życia – niby banalne, ale prawdziwe i przez wielu pożądane
widowiska sportowe są atrakcyjne – sport sam w sobie jest interesujący, ale należy pamiętać, że mecz i zawody to nie tylko sama rywalizacja, ale również cała oprawa, dodatkowe atrakcje takie jak koncerty, czy konkursy,
sport to emocje – a czym byłoby życie bez adrenaliny,
na sporcie można zarobić – w przypadku klasyfikacji Shanka chodzi o możliwość wygranej w zakładach bukmacherskich,
sport to piękno – niektóre sporty traktowane są niemal jak forma sztuki, np. taniec, czy jazda figurowa na lodzie,
– bo mogą zrealizować swoją potrzebę afiliacji – większość ludzi chce czuć przynależność do danej grupy, a już w szczególności identyfikować się ze zwycięzcami,
– bo sport umożliwia rozwój więzi rodzinnych i towarzyskich – zawody sportowe to w końcu doskonała okazja do wspólnego spędzania czasu.

Ciekawym zagadnieniem jest charakterystyka kibiców indywidualnych. Jedną z typologii tej grupy odbiorców jest klasyfikacja widzów imprez sportowych stworzona przez AT Kearney. Wyróżnia ona kilka segmentów, z których każdy charakteryzuje się innymi cechami. Zróżnicowany zatem jest zakres potrzeb tych grup oraz sposób dotarcia do nich. I tak fanatycy sportu to osoby zazwyczaj młode, aktywne fizyczne, chłonące wszelkie informacje ze świata sportu. Fanatycy klubu oddani są swojej drużynie i śledzą wszelkie wieści z nią związane; admiratorzy gwiazd podążają za swym idolem, nie są wierni żadnej drużynie; widzowie towarzyscy uczestniczą w wydarzeniach sportowych z potrzeby kontaktu, lubią nawiązywać znajomości, nie są lojalni wobec klubów, widzowie okazjonalni na widowiskach sportowych pojawiają się, gdy nadarzy się okazja, np. gdy wydarzenie jest szczególnie atrakcyjne; widzowie obojętni interesują się tylko wielkimi wydarzeniami sportowymi takimi jak igrzyska czy mistrzostwa świata, na co dzień ich zainteresowanie sportem jest znikome.

Jak widać sport przyciąga różnych ludzi i z różnych powodów. I dobrze by było gdyby organizacja sportowa potrafiła dotrzeć do wszystkich typów swoich odbiorców. Zadanie trudne, ale czy nierealne?

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz