niedziela, 4 września 2011

Nad czym początkujący sponsor zastanowić się musi

Ponieważ sponsoring to zazwyczaj działanie kosztowne, wymagające czasu i zaangażowania, decyzja o rozpoczęciu takiej działalności to decyzja bardzo trudna. Dlatego zanim firma zaangażuje się w sponsoring, powinna opowiedzieć sobie na kilka podstawowych pytań.

  • po co w ogóle chce wspierać czyjąś działalność – czyli pytanie o cel sponsoringu; warto od razu zaznaczyć, że dobrze by było gdyby działalność sponsoringowa była spójna z ogólną polityką promocyjną firmy,
  • na kogo sponsoringiem chce zadziałać – chodzi o określenie odbiorców działań sponsoringowych przedsiębiorstwa – im bardziej grupa docelowa przedsiębiorstwa pokrywa się z odbiorcami działalności sponsorowanego tym oczywiście lepiej,
  • co chce sponsorować – wybór dziedziny, w którą sponsor zaangażuje swój kapitał może okazać się kluczowy – czy będzie to sport, sztuka, wydarzenie kulturalne – należy brać pod uwagę profil działalności firmy i najlepiej nie chwytać się wszystkiego naraz,
  • a jeśli sport to jaką dyscyplinę – sport indywidualny czy drużynowy, popularny czy niszowy – wszystko ma znaczenie przy budowaniu komunikacji opartej na działalności sponsoringowej,
  • jak już wiemy jaką dyscyplinę – to kogo konkretnie – zespół z góry czy z dołu tabeli, zawodnika popularnego czy jeszcze nieznanego, wybór wcale nie jest oczywisty
  • ile przeznaczy na to środków – w przypadku niektórych dyscyplin czy zespołów budżet jest zagadnieniem kluczowym, bowiem progi finansowe wejścia we współpracę bywają dość wysokie,
  • jak się dowie co to jej w zasadzie dało – czyli ustalenie sposobu w jaki zanalizowana zostanie skuteczność i efektywność działalności sponsoringowej.

Kiedy potencjalny sponsor odpowie sobie szczerze na te wszystkie pytania, ma sporą szansę na sukces. I na uniknięcie błędów, o których opowiem w kolejnym wpisie.

1 komentarz:

  1. Jeśli ktoś szuka materiałów z historii, to zapraszam na stronę - prace z historii. Strona często aktualizowana.

    OdpowiedzUsuń